حمایت دولت از هزینه های شیمی درمانی از هفته آینده

ارسال شده توسط ادمین در 22 آبان 1393 ساعت 23:09:00

حمایت دولت از هزینه های شیمی درمانی از هفته آینده

رییس سازمان غذا و دارو به فارس گفت: طرح جدید وزارت بهداشت برای تامین دارو و حمایت مالی از هزینه شیمی درمانی بیماران سرطانی از هفته‌ آینده در مراکز درمانی دولتی اجرا می‌شود و با اجرای این طرح بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها برای بیماران رایگان می‌شود.

رسول دیناروند افزود: با اجرای این طرح که با همکاری سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت اجرای می‌شود، داروهای شیمی درمانی موردنیاز بیماران سرطانی در بیمارستان‌های دولتی تامین شده و در اختیار بیماران قرار داده می‌شود و دیگر نیازی نیست که بیماران برای تهیه دارو سرگردان شوند. وی ادامه داد: علاوه بر تامین داروی شیمی درمانی در مراکز دولتی تابعه وزارت بهداشت، هزینه دارو و درمان شیمی درمانی این بیماران نیز کاهش محسوسی خواهد داشت، به‌طوری که فقط 5 درصد این هزینه‌ها را بیمار باید متقبل شود. حتی اگر بیماران توان پرداخت همین هزینه را هم نداشته باشند با همکاری مددکاری بیماران کل هزینه شیمی درمانی برای آنها صفر و رایگان می‌شود. دیناروند پیش‌تر گفته بود: هزینه داروهای شیمی درمانی بیماران سرطانی در بیمارستان‌های دولتی نصف می‌شود و تمام داروهای مورد نیاز آنها در بیمارستان تامین می‌شود. معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: طرح جدید وزارت بهداشت در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی ارایه‌کننده خدمات شیمی درمانی که حدود 80 مرکز در کشور هستند، اجرا می‌شود.

دیناروند افزود: در این طرح داروهای شیمی درمان در 3 گروه دسته‌بندی می‌شوند؛ گروه اول داروهای خط اول شیمی درمانی هستند که کاملا تایید شده هستند و هیچ شبهه‌ای درباره هزینه- اثربخشی آنها وجود ندارد. این داروها به محض اینکه از سوی پزشک متخصص بیماران سرطانی در بخش دولتی تجویز شوند مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند. وی گفت: هزینه این داروها هم‌اکنون به‌صورت 90 درصد سهم دولت و 10 درصد سهم بیمار است که در طرح جدید سهم بیمار به 5 درصد کاهش پیدا می‌کند، 90 درصد حمایت دولتی از این داروها که تاکنون بوده است با همکاری بیمه‌ها و حمایت وزارت بهداشت انجام می‌شد که در طرح جدید حمایت وزارت بهداشت باز هم افزایش یافته به‌طوری که سهم بیمار به 5  درصد و سهم حمایتی به 95 درصد افزایش می‌یابد در واقع سهم بیمار برای هزینه این داروها در بیمارستان‌های دولتی نصف می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: گروه دوم داروهای شیمی درمانی نیز هستند که با توجه به عوارض جانبی باید بر اساس پروتکل‌های خاصی تجویز شوند و اگر در این پروتکل‌ها تجویز شوند مورد حمایت قرار می‌گیرند البته درباره میزان حمایت دولت هنوز درصد حمایت، نهایی نشده است. وی گفت: دسته سوم داروهای گرانقیمت شیمی درمانی هستند که هزینه- فایده آنها قابل توجیه نیست و دولت نمی‌تواند این داروها را حمایت کند، گرچه ممکن است تجویز آنها برای مدتی درد و ناراحتی بیماران را کم کند اما چون اعتبارات دولتی محدود است ما باید بودجه‌ها را در جایی هزینه کنیم که قابل دفاع باشد و هزینه- اثربخشی بالاتری داشته باشد. دیناروند اضافه کرد: این طرح در تمام مراکز شیمی درمانی دولتی برای بیماران سرپایی و بستری اجرا می‌شود و پزشکان موظف هستند بر اساس پروتکل ابلاغی که طی روزهای آینده ابلاغ می شود عمل کنند.

روزنامه حمایت

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080