اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد

ارسال شده توسط ادمین در 21 مهر 1393 ساعت 00:52:36

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدّر یکى از شایع‏ترین آسیب‏هاى اجتماعى جهان معاصر و از جمله ایران است، به گونه‏اى که اگر ادعا شود اعتیاد به مواد مخدّر یکى از بحران‏هاى اصلى دنیاى کنونى است و به صورت یک معضل جهانى روز درآمده، اغراقى صورت نگرفته است.

مسأله به قدرى واضح است که همه مسؤولان و متخصصان مبارزه با اعتیاد بر این ادعا توافق دارند. دکتر کلمن، پزشک و نویسنده انگلیسى، در این‏باره مى‏نویسد: «نسل حاضر بیش از هر نسل دیگر در تاریخ بشریت، زندگى خود را زهرآگین و مسموم نموده است.» (1)

وسعت مصرف این مواد سمّى در عصر اخیر، به اندازه‏اى است که یکى از سم‏شناسان معروف دنیا به نام لودوینگ معتقد است: «اگر غذا را مستثنا کنیم، هیچ ماده‏اى در روى زمین نیست که به اندازه مواد مخدّر این چنین آسان وارد زندگى ملت‏ها شده باشد.»(2)

مصرف مواد مخدّر با توجه به آمار و ارقام موجود، به ویژه از سوى نسل جوان، به حدّى است که شنیدن آن براى هر انسان منصف و با وجدانى دردناک و آزاردهنده است. بى‏اعتنا بودن نسبت به این معضل اجتماعى به یقین آسیب‏هاى جبران‏ناپذیر و پیامدهاى ویران‏گرى براى خانواده‏ها، کشورها و جامعه جهانى به دنبال خواهد داشت.بنابراین، هر یک از ما به عنوان عضوى از این جامعه، وظیفه داریم در راه مقابله با این مشکل اجتماعى و بیمارى قرن، به طور جدّى وارد میدان شویم و در حدّ توان خود گامى برداریم.

دکتر ویلیام بولین، مدیر آموزشکده جلوگیرى از سوء مصرف مواد مخدّر در امریکا مى‏گوید: «بیش از یک چهارم مرگ‏ومیرها در امریکا زودرس و ناشى از اعتیاد به یکى از مواد مخدّر مى‏باشد؛ چنان‏که مصرف این مواد سالانه جان یک میلیون امریکایى را مى‏گیرد.» (3)

آمارها نشان مى‏دهند که امروزه 218 میلیون نفر معتاد در سطح دنیا وجود دارند (4) و در ایران، بیش از دو میلیون نفر بدان مبتلا شده‏اند. با اندکى تأمّل، در آمار معتادان در ایران، به خوبى روشن مى‏شود که تعداد افراد درگیر با این مشکل به مراتب، از این بیش‏ترند؛ زیرا اگر هر یک از این معتادان داراى 5 نفر از بستگان درجه اول باشند که شامل پدر، مادر، برادر، همسر و فرزند است، در نتیجه قریب 12 میلیون نفر از این آسیب اجتماعى رنج مى‏برند. این افراد درگیر با مسأله اعتیاد کسانى هستند که یا در صدد معرفى معتاد به مراکز بازپرورى و یا جلب رضایت طلب‏کارى و شاکیانى هستند که اموالشان توسط این افراد مورد سرقت قرار گرفته است یا در حال سرکشى به زندان‏ها یا مراجعه به مراکز قضایى براى طلاق و متارکه‏اند.

هزینه اقتصادى، که از سوى دولت براى مقابله با این معضل اجتماعى پرداخت مى‏گردد، میزان قابل توجهى است. دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدّر بودجه اختصاص داده شده به این ستاد را در سال جارى 600 میلیارد ریال اعلام کرده که نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. (5)

طبق براوردهاى صورت گرفته، خسارت‏هاى اقتصادى ناشى از سوء مصرف و قاچاق مواد مخدّر در ایران، براساس محاسبه‏اى که در سال 1373 صورت گرفته، بالغ بر 480 میلیارد تومان است که این میزان در هر سال رو به افزایش است. این رقم در حال حاضر، بیش از 700 میلیارد تومان در سال تخمین زده مى‏شود. این مقدار تنها شامل هزینه‏هاى قابل محاسبه از قبیل دستگیرى‏ها، رزمایش‏ها، محاکمه‏ها، نگه‏دارى و هزینه‏هاى بازپرورى معتادان، هزینه‏هاى انسداد مرزها و مانند آن مى‏باشد.(6)

در حالى‏که اگر بخواهیم همه هزینه‏هاى جانبى آن را حساب کنیم و بر مقدار قبلى بیفزاییم، میزان هزینه به مراتب بیش‏تر مى‏شود؛ چنان‏که رئیس سازمان بهزیستى کشور مى‏گوید: «معتادان سالانه 2700 تا 3300 میلیارد تومان به اقتصاد کشور لطمه مى‏زنند.»(7)

همچنین هزینه مصرف مواد مخدّر توسط معتادان در ایران، مقدار قابل توجهى است؛ زیرا اگر هزینه آن را براى هر معتاد تا 300 تومان تخمین بزنیم و آن را در تعداد معتادان ـ یعنى دو میلیون نفر ـ ضرب کنیم، رقم بسیار بالایى به دست مى‏آید و این به معناى دود کردن و به هدر دادن بخش عظیمى از سرمایه مادى و قدرت اقتصادى این مملکت است، در صورتى‏که با این مقدار سرمایه، سالانه مى‏توان کارهاى زیادى در زمینه احداث مدرسه، دانشگاه، بیمارستان و همچنین ایجاد اشتغال و آبادانى این مرز و بوم انجام داد.

قابل توجه است که این مقدار هزینه فقط مربوط به بخش هزینه مادى مسأله اعتیاد است، در حالى‏که بخش مهم‏تر آن از دست دادن سرمایه‏هاى انسانى است؛ افرادى که مى‏توانند نیرو و توان خویش را در جهت عمران و پیشرفت کشور به کار گیرند و در سازندگى آن سهم بسزایى داشته باشند. از میان نیروهاى مخلص و فداکار مبارزه با مواد مخدّر، تاکنون 3300 نفر به شهادت رسیده‏اند. (8) (در تاریخ 11/4/77 ـ قریب سه سال قبل ـ یادبود قریب 2500 شهید امر مبارزه با قاچاق به همراه امحاء 5 تن انواع مواد مخدّر برگزار گردید.) به علاوه، چند برابر این میزان، زخمى و معلول داشته‏ایم. امروزه بخش معظم زندانیان کشور ما را مجرمان مواد مخدّر تشکیل مى‏دهد. آمارها نشان مى‏دهند که قریب 60% از فضاى زندان‏هاى کشور ما را معتادان و مجرمان مرتبط با مواد مخدّر اشغال کرده‏اند. در نتیجه، فضاى کافى براى سایر مجرمان از قبیل قاتلان، سارقان، افرار شرور و سایر هنجارشکنان وجود ندارد. این مسأله مى‏تواند سبب ناامنى و ایجاد رعب و وحشت در جامعه شود. (9) براساس اظهارنظر دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدّر، تنها در سال 1379، 300 هزار نفر در ارتباط با مواد مخدّر دست‏گیر شده‏اند که این رقم در سال گذشته به 390 هزار نفر رسیده است. (10) مطابق آمارى که توسط مسؤولین مربوطه نسبت به سطح کل ایران یا نسبت به بعضى از شهرهاى ایران بیان شده، از بین تمام جرایم اعلام شده، اعتیاد در صدر قرار دارد. یکى از مسؤولان سازمان زندان‏ها در این‏باره مى‏گوید: «از 162 هزار زندانى موجود در زندان‏هاى کشور، 92500 نفر مربوط به جرایم اعتیاد و مواد مخدّر است.» (11)

همچنین فرمانده نیروى انتظامى همدان تعداد دست‏گیرشدگان مرتبط با مواد مخدّر را در سال 1380، 11871 نفر اعلام کرده است.(12)

یکى از شاخص‏هایى که مى‏توان براى شناخت فراوانى یک جرم در یک جامعه از آن استفاده کرد، آمار مربوط به زندانیان در ارتباط با آن جرم است. همان‏گونه که از آمار قبلى استفاده مى‏شود، بیش از نیمى از جرایم در سطح کشور ما مربوط به مواد مخدّر مى‏باشد. اگر طبق آمار موجود از بعضى شهرها، سرقت را از بین جرایم دیگر از جهت فراوانى در رتبه دوم قرار دهیم، اختلاف فاحشى بین فروانى جرم مواد مخدّر و سرقت مشاهده مى‏کنیم.

جدول‏هاى یک تا چهار به خوبى این ادعا را ثابت مى‏کنند:

اطلاعات به دست آمده از جرایم 5 ساله (72، 73، 74، 75، 76) در زندان‏هاى استان بوشهر، نشان مى‏دهند على‏رغم وجود نوسان و تغییراتى در میزان جرایم، همه آن‏ها به طور نسبى، طى سال‏هاى 72 تا 76 افزایش یافته‏اند، اما در مورد جرایم مواد مخدّر، این افزایش چشم‏گیر بوده و بدون تغییر، سال به سال زیادتر شده‏اند. محاسبات نشان مى‏دهند که 5/23 درصد از آمار جرایم 5 ساله استان، مربوط به جرم مواد مخدّر است؛ یعنى تقریبا از هر 4 نفر زندانى، جرم یکى از آن‏ها مواد مخدّر است و با بررسى اطلاعات به دست آمده درباره دامنه سنّى زندانیان، معلوم مى‏شود به طور نسبى، متوسط 85 درصد مجرمان، زیر 45 سال سن دارند و فقط 15 درصد آن‏ها داراى بالاى 45 سال سن مى‏باشند. (13) این نسبت در جدول شماره 4 قابل مشاهده است.

همچنین براساس آمار ارائه شده توسط معاونت طرح و برنامه و بودجه نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران، مجموع انواع مواد مخدّر کشف شده توسط نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران در استان‏هاى کشور در سال 1370 (39762 کیلوگرم) و در سال 1371 (65942 کیلوگرم) و در سال 1372 (90103 کیلوگرم) بوده است که در نمودار زیر به تصویر کشیده شده است.

همان‏گونه که مشاهده مى‏شود، نسبت میزان کشف برخى از این مواد از سال 1370 تا سال 1372 تقریبا دو برابر شده است که این امر نیز مى‏تواند افزایش چشم‏گیر استعمال و خرید و فروش این مواد را در جامعه ایران نشان دهد. (14)

نکته قابل تأمّل این که جرم مواد مخدّر با جرایم دیگر مثل سرقت، قتل و شرارت تفاوت اساسى دارد و همین تفاوت موجب مى‏شود که به درستى نتوان میزان واقعى فراوانى اعتیاد را همانند فراوانى جرایم دیگر در آمار و ارقام منعکس نمود. از این‏رو، همیشه آمار اعلام شده کم‏تر از آمار واقعى و موجود در جامعه است. تفاوت در این است که قربانیان اعتیاد مانند خود معتاد، همسر، فرزندان و حتى بستگان نزدیک وى کم‏تر راضى مى‏شوند که معتاد به نیروى انتظامى معرفى شود، در حالى‏که قربانیان جرایم دیگر با تمام توان، تلاش مى‏کنند تا مجرم را شناسایى کرده، او را به نیروى انتظامى معرفى کنند تا بتوانند ضرر و زیان حاصل از آن جرم را از مجرم دریافت نمایند و همین امر دلالت مى‏کند که فراوانى جرم مواد مخدّر در سطح جامعه در واقع امر، به مراتب بیش‏تر از فراوانى سایر جرم‏هاست.

از سوى دیگر، مصرف نادرست مواد مخدّر توسط معتادان و عدم رعایت مسائل بهداشتى توسط آن‏ها و استفاده از سرنگ‏هاى مشترک و آلوده منشأ بروز انواع بیمارى‏هاى مسرى از قبیل ایدز، سل، هیپاتیت و مانند آن در بین آنان و اعضاى خانواده‏شان و بلکه در کل جامعه گردیده و موجب به خطر انداختن سلامت همه افراد شده است.

بنابراین، روشن مى‏شود که اعتیاد به مواد مخدّر یک آسیب اجتماعى است که افراد زیادى از جامعه ما را آلوده کرده و با شتاب چشم‏گیرى در حال پیش‏روى است و در این پیش‏روى، هر یک از مرزهاى سن، جنس و شغل و طبقه را در هم شکسته، افرادشان را قربانى خویش کرده است.

تعریف «اعتیاد»

واژه «اعتیاد»، که در لغت به معناى عادت کردن یا خوى کردن به چیزى آمده (15) ، تعاریف زیادى از سوى دانشمندان یا سازمان‏ها در مورد آن ذکر شده است. یکى از کامل‏ترین آن‏ها تعریفى است که کارشناسان تشخیص داروهاى اعتیادآور سازمان ملل متحد در سال 1950 بر آن توافق کرده‏اند و آن عبارت است از: مسمومیت حاد یا مزمنى که به حال شخص یا اجتماع زیان‏بخش بوده، از طریق استعمال داروى طبیعى یا صنعتى ایجاد مى‏شود و داراى ویژگى‏هاى ذیل است:

1. وجود یک تمایل و نیاز شدید به ادامه استعمال دارو و به دست آوردن آن از هر طریقى که ممکن باشد؛

2. وجود یک علاقه شدید به ازدیاد مداوم میزان مصرف دارو؛

3. وجود وابستگى روانى و جسمانى به آثار دارو، به طورى‏که در اثر عدم دست‏رسى به آن، علایم وابستگى روانى و جسمانى در فرد معتاد هویدا مى‏شود. (16)

براساس این تعریف، «معتاد» به کسى گفته مى‏شود که در اثر استعمال مداوم دارو، بدنش مقاومت پیدا کرده و در نتیجه، اگر مصرف‏کننده بخواهد همان اثرات قبلى مصرف دارو را داشته باشد، باید مقدار بیش‏ترى از آن ماده را مصرف کند و در صورت محرومیت از آن، اختلالات روانى و فیزیکى در او ایجاد مى‏شود.

تاریخچه استعمال مواد مخدّر

آشنایى انسان با خشخاش قدمت دیرینه‏اى دارد؛ و به سال‏هاى نخستین تاریخ تشکیل حیات اجتماعى برمى‏گردد که آن را استعمال مى‏کرده است. لوحه‏هاى گلى به جاى مانده از سومریان، که حدود 5 هزار سال قبل از میلاد در بین‏النهرین زندگى مى‏کردند، نشان‏دهنده شناخت آن‏ها از کشت خشخاش و نحوه جمع‏آورى شیره تریاک مى‏باشد. آن‏ها بودند که براى اولین بار، نام «گیاه شادى‏بخش» بر روى آن گذاشتند که امروزه هم به همین نام یعنى Plant of joy معروف است.

هندوستان در آسیا و مجارستان در اروپا، جزو اولین کشورهایى هستند که به خواص خشخاش پى برده، به کشت آن دست زده، آن را مصرف مى‏نمودند. مصرف این مواد در گذشته، جنبه دارویى داشته و براى علاج بیمارى‏ها از آن استفاده مى‏شده است؛ مثلاً، بقراط براى پیش‏گیرى و درمان اسهال و براى تسکین و آرامش آلام، از آن استفاده مى‏کرد.

در ایران، پزشکانى مانند محمد زکریاى رازى و ابن سینا به خواص دارویى تریاک پى برده، آن را براى مداواى بیماران و تسکین درد آن‏ها تجویز مى‏نمودند. بنابراین، مصرف اولیه این مواد جنبه دارویى و درمانى داشته، از این‏رو، مردم و جامعه با مشکلى به نام اعتیاد مواجه نبودند. ولى بعدها به تدریج، مصرف آن شکل دیگرى به خود گرفت و از حالت دارویى بیرون آمد و مصرف آن در بین مردم عادى اشاعه یافت و به صورت یک آسیب اجتماعى درآمد، تا این‏که امروز به سر حد یک بحران رسیده است. صرف‏نظر از تاریخ و چگونگى ورود تریاک به کشور ایران، آنچه مسلّم است در عصر صفویه، مصرف تریاک در بین مردم تا حدى جنبه عادى و عمدى به خود گرفت و حتى اماکنى براى مصرف آن ایجاد گردید که بیش‏ترین مقدار آن توسط بزرگان و درباریان و رجال عالى‏مقام براى تعدیل اضطراب و تفریح و خوش‏گذرانى استعمال مى‏شد.

افزایش مصرف تریاک و استعمال گسترده آن، از زمان ناصرالدین شاه آغاز گردید که نقش استعمارگران خارجى در ترویج آن مشهود است. «در این دوره، عده‏اى از کارگزاران استعمار در پوشش درویش هندى و ره‏نمایان طریقت در خراسان و کرمان پراکنده شدند و به آموزش مصرف آن به مردم همّت گماشتند و حتى در ماهان کرمان، کشت تریاک را براى خود فراهم دیدند و از مجالس افیون، سخن‏ها آوردند و بین مردم پخش کردند. در این دوره، همچنین پزشکان انگلیسى در جنوب ایران به تبلیغ تریاک به عنوان دارو پرداخته، به بهاى نسبتا ارزان، آن را در اختیار مردم قرار مى‏دادند و سپس سوخته تریاک را به قیمت گران‏ترى از مردم خریدارى مى‏کردند. بر اثر چنین سیاستى، پس از مدتى کوتاه، تعداد قابل ملاحظه‏اى از توده‏هاى مردم در نواحى مختلف ایران، به ویژه جنوب و شرق ایران به تریاک معتاد شد 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080