رسیدگی به 50 درصد از پرونده های قضایی در شوراهای حل اختلاف

ارسال شده توسط ادمین در 24 مهر 1393 ساعت 23:10:17

رسیدگی به 50 درصد از پرونده های قضایی در شوراهای حل اختلاف

 رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور در همایش معاونان قضایی شوراهای حل اختلاف و چهارمین همایش مسئولان فناوری اطلاعات شوراهای حل اختلاف سراسر کشور در مشهدمقدس با بیان اینکه ۵۰درصد پرونده‎های قضایی در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌‎شوند، گفت: نگاه مثبت رییس قوه قضاییه به عملکرد مجموعه شوراهای حل اختلاف انتظارات از این مجموعه را افزایش داده‌است.

حجت‎الاسلام‌والمسلمین«محمدمهدی احمدی‌میانجی» نظم شوراهای حل اختلاف در کشور را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: نظم و انضباط اعضای شوراهای حل اختلاف ناشی از قصد قربت آنان در انجام امور است. وی ادامه داد: مجموعه شوراهای حل اختلاف در کشور با استعداد ۴۰هزار نیرو از نظر کمیت با نیروی انسانی شاغل در دادگستری‎‌ها برابری می‌‎کند.

 تصویب کلیات لایحه شوراهای حل اختلاف در کمیسیون‎های مجلس

معاون قوه قضاییه همچنین از تصویب کلیات لایحه شوراهای حل اختلاف در کمیسیون‎های مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: امیدوارم مراحل تصویب این لایحه هرچه زود‌تر محقق شود و با تایید درخواست افزایش صلاحیت شورا‌ها در موضوع مسایل مالی خانواده از ۵ میلیون به ۲۰ میلیون تومان - که در این لایحه دیده شده‌است- بتوانیم خدمات موثرتری به جامعه و دستگاه قضایی ارایه کنیم. وی همچنین بر وحدت عملی شوراهای حل اختلاف تاکید و تصریح کرد: با تشکیل شورای برنامه‌ریزی شورا‌ها در مرکز، کارهای نو و ابتکاری استان‌ها جمع آوری و پس از رفع نقص‎های احتمالی در سراسر کشور گسترش خواهد یافت تا مجموعه شوراهای حل اختلاف از یک وحدت عملی واحدی در کشور برخوردار باشند. وی در بخشی دیگر از سخنانش از تقسیم ‎بندی جدید شعبات شوراهای حل اختلاف نیز خبر داد و گفت: در طرح جدید، شعبات شورا‌ها به دو گروه تقسیم شده‌است که در گروه یک، شعبات علاوه بر امر صلح و سازش می‌‎توانند نسبت به صدور رأی نیز اقدام کنند و در گروه دوم هم شعبات فقط صلاحیت برقراری صلح و سازش را دارند. احمدی‌میانجی با بیان اینکه تمامی شعبات روستایی بر اساس این طرح فقط در حوزه صلح و سازش فعال خواهند بود، بیان کرد: شرایط جذب اعضای شورای حل اختلاف نیز در این دو گروه شعبات با یکدیگر متفاوت خواهد بود. وی همچنین با مثبت ارزیابی‏کردن عملکرد مجموعه شورا‌ها خاطرنشان کرد: با تلاش و همت مضاعف اعضای شوراهای حل اختلاف که با نیت انجام یک کار خیر و خداپسندانه با مجموعه شورا‌ها همکاری می‌کنند، در سال ۹۲ بیش از ۲۶درصد از پرونده‌های وارده به مجموعه شوراهای حل اختلاف منتهی به صلح و سازش شده‌است.

 ساماندهی امور قضایی با استفاده بهینه از ظرفیت شورا‌ها

رییس کل دادگستری خراسان‎رضوی نیز در این همایش با بیان اینکه بخش عمده‎ای از کار دستگاه قضایی بر عهده شوراهای حل اختلاف است، گفت: حضور و وجود شوراهای حل اختلاف برای دستگاه قضایی برکت است. حجت‏الاسلام والمسلمین علی مظفری با بیان اینکه دستگاه قضایی دست نیاز به سوی شورا‌ها دراز کرده‌است، ادامه داد: شوراهای حل اختلاف برکت عظیمی برای دستگاه قضایی هستند که با کمترین هزینه بهترین خدمات را به جامعه و دستگاه قضایی ارایه می‌‎دهند. وی همچنین بر ساماندهی امور قضایی با استفاده بهینه از ظرفیت شوراهای حل اختلاف تاکید کرد و افزود: کمک گرفتن دستگاه قضایی از مجموعه شورا‌ها به فرهنگ تبدیل شده‌است و اگر شوراهای حل اختلاف نبودند، دستگاه قضایی با مشکل مواجه می‌شد. رییس‌کل دادگستری خراسان‎رضوی از کاهش فشار افکار عمومی بر دستگاه قضایی با ایجاد شوراهای حل اختلاف در کشور خبر داد و گفت: اعضای شوراهای حل اختلاف که از نزدیک با مشکلات دستگاه قضایی آشنا شده‎اند مبلغانی واقع بینانه و مدافعانی دلسوز برای دستگاه قضایی هستند. رییس کل دادگستری خراسان‏رضوی افزود: عادی‎سازی رابطه مردم با دستگاه قضایی با وجود پل ارتباطی اعضای افتخاری شوراهای حل اختلاف محقق شده‌است.

روزنامه حمایت

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080